Alles en iedereen zit tegenwoordig op het internet. Al lang niet meer alleen thuis op de oude vertrouwde PC, maar ook onderweg op smartphone en tablet. Voor een onderneming is het belangrijker dan ooit tevoren om een goede en goed vindbare website te hebben. Een digitaal visitekaartje, waarop de diensten en producten van de onderneming uitstekend tot hun recht komen. En die er op elk scherm, hoe groot of klein ook, perfect uitziet. Om zo’n website te laten maken is het altijd verstandig om een goede webdesigner in te schakelen. Wat moet dat kosten? En wat doet zo’n specialist voor je?
Een website wordt afgestemd op jouw behoeften
Een goede webdesigner gaat eerst met jou aan tafel zitten om te overleggen. Hij inventariseert de missie en de producten van jouw onderneming, en je doelgroep. Hij wil ook weten welke functies je nodig hebt. Wil je een boekingsformulier of een live chat? Wil je je producten kunnen verkopen via een snel ladende webshop? Of wil je product- en bedrijfsvideo’s plaatsen die het hart van jouw onderneming weergeven? De webdesigner kan deze elementen en nog honderden andere op de website integreren. Zodat je een site krijgt die een goed en bruikbaar verlengstuk van je bedrijf is.
Een webdesigner kiest een stijl die bij jouw bedrijf past
Het design van de website bepaalt of hij je doelgroep aanspreekt of niet. Een bouwbedrijf heeft een andere stijl nodig dan een vintage eetcafé of sauna. En een winkel voor kindermode een andere dan een verstrekker van een zakelijke lening voor ondernemers of het portfolio van een DJ. De meeste software die gebruikt wordt voor webdesign biedt honderden zogenaamde thema’s, waarmee elke site snel een professioneel en passend uiterlijk wordt gegeven. Zo weet je zeker dat je doelgroep de juiste feeling oppikt.
Je kunt zelf je eigen website beheren
Jij en je werknemers moeten zelf in staat zijn om de website te onderhouden. Een website is namelijk nooit af. Om hem interessant en relevant te houden moet hij namelijk regelmatig uitgebreid worden. Er moeten blogs over acties worden geplaatst en nieuwe producten aan de webshop toegevoegd worden. De webdesigner bouwt daarom een CMS (content management systeem) in, waardoor je (na wat oefenen) zelf als webmaster kan optreden. Dat kan een zelf ontwikkeld CMS zijn, maar ook een gemakkelijk te gebruiken standaard CMS zoals WordPress en OpenCart is uitstekend daarvoor.
Je website is responsief en geschikt voor mobiel gebruik
Zoals we al zeiden wordt een website tegenwoordig bezocht op verschillende soorten apparaten. Een bezoeker die een kleine smartphone gebruikt moet even gemakkelijk jouw productassortiment kunnen doorzoeken als een gebruiker met een grote flatscreen. Een webdesigner die zijn of haar naam waard is zorgt daarom voor een responsive website. Deze website past zich automatisch aan op de schermgrootte waarop hij bekeken wordt. Elementen vallen anders onder of naast elkaar, lettertypen worden groter of kleiner, en het geheel is geschikt voor bediening met zowel muis als touchscreen. Doordat je website op elk mogelijk apparaat prima werkt, loop je op geen enkele manier potentiële klanten mis.