Een tactisch navigatiemenu maken

Wanneer je een website maakt begin je meestal met het bedenken hoe de opbouw van de website eruit moet gaan zien. Hierin zijn natuurlijk een ontelbaar aantal opties mogelijk, en het uiterlijk en de indeling van het menu is daarin een erg belangrijke. Dit onderdeel van je pagina is immers bedoeld om je bezoekers soepel door je website te laten navigeren, en voornamelijk richting de pagina’s te sturen die jij belangrijk vindt. Run je bijvoorbeeld een webshop, dan is het van levensgroot belang dat de webshop, evenals het winkelwagentje duidelijk in het hoofdmenu zijn terug te vinden. In dit artikel bespreken we een aantal verschillende menustijlen en geven we diverse tips over hoe je een tactisch navigatiemenu maakt.

Duidelijke knoppen

Onthoud bij het maken van je menu dat de knoppen ervan duidelijk dienen te zijn voor de bezoeker. En dan hebben we het niet enkel over vorm- en kleurgebruik, maar ook over de termen die je ervoor gebruikt. Staan er namelijk allerlei vage termen in het navigatiemenu, dan zal de bezoeker wellicht niet begrijpen wat de bedoeling is. Zo heeft de webdesigner van https://www.jeeigentaart.nl/ er bijvoorbeeld voor gekozen om in het menu enkel de verschillende categorieën terug te laten komen van de verschillende soorten taarten die de webshop verkoopt. Verder zijn er in het menu geen overige knoppen geplaatst die bijvoorbeeld naar de algemene voorwaarden-pagina of de contactgegevens van het bedrijf leiden. Deze zijn heel verstandig netjes in de footer (onderaan de website) geplaatst, omdat deze voor de gemiddelde bezoeker in eerste instantie van ondergeschikt belang zijn. De bezoeker wil namelijk zo snel mogelijk een bepaald soort product vinden en bestellen.

Gebruik de standaard

Door niet teveel af te wijken van een standaard indeling voor een menu doe je een beroep op het gewoontegedrag van de mens. Dit is doorgaans de plaatsing van het logo van een bedrijf linksboven in het menu. Dit betreft vaak een “home-button” waarmee snel en eenvoudig naar de homepage van een website teruggegaan kan worden. Dit is in feite algemeen bekend, en we adviseren dan ook hiervan gebruik te maken. Vervolgens komt het hoofdmenu met de belangrijkste onderwerpen zoals we die in het vorige stukje beschreven hebben, en daarna eventueel een zoekfunctie of een knop om de taal te veranderen, als je een meertalige website wil maken.

Leesrichting

Nog een handige tip is om te onthouden dat mensen gewend zijn om van links naar rechts te lezen. Althans, in de westerse taalgebieden dan. Zorg daarom dat de meest belangrijke en interessante onderwerpen van je website zo ver mogelijk naar links komen te staan. Hoe meer naar rechts een knop komt te staan, des te minder belangrijk zou het thema ervan moeten zijn. Een “over ons” knop van een webshop komt dus logischerwijs niet aan de linkerkant, maar aan de rechterkant van de menubalk te staan, terwijl de “diensten” of “producten” zo ver mogelijk naar links komen te staan.

Posts created 23

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven
cenote